FANDOM

reinkarnacja - wielokrotne wcielanie się dusz, każde nowe wcielenie jest środkiem realizowania się odwiecznej sprawiedliwości. W Afryce spotyka się wiarę w reinkarnację częściową. Niekiedy odróżnia się reinkarnację rzeczywistą od symbolicznej.

- Aszanci - każde dziecko ma udział w modżia czyli w duszy-krwi wiążącej je z klanem matki. Przodek może kilkakrotnie wcielać się i umierać, aby wyrządzić komuś przykrość lub się na kimś zemścić.

- Jorubowie - zmarły odradza się w osobie wnuka. Identyfikują go na podstawie podobieństwa fizycznego, charakteru lub radzą się się wróżbity babalawo. Wiara w reinkarnację u Jorubów znajduje wyraz w imionach dzieci.

- Ibowie (Nigeria) - tylko duchy dobrych zmarłych mogą ponownie przyjść na świat. Kiedy rodzi się dziecko w jego ciało wstępuje duchowy sobowtór czi i łączy się z duszą mmuo.

- Nupe - w reinkarnacji uczestniczą dusze osobiste kuczi, w momencie narodzin dziecka do jego ciała wstępuje kuczi przodka.

- u Ewe dusze mogą się odrodzić na życzenie, kapłan ustala tożsamość przodka wcielonego w nowo narodzone dziecko.

- Kabre z Togo - dwóch lub więcej przodków stara się wcielić w jedno dziecko

- Bambara (Mali) - po śmierci człowieka jego dja (płynna substancja) wchodzi w ciało jednego z członków rodziny.

- Dżonkorowie z Czadu - połączenie obu dusz zmarłego besio i pugio w ciele nowo narodzonego.

Ludzie cieszą się, gdy zauważą, że któryś z ich przodków odrodził się w swym potomku ponieważ utrzymują przez to łączność między dwoma światami.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki