FANDOM

Amma, bóg-stwórca uformował dwa kuliste garnki. Jeden ozdobił spiralami z miedzi - tak powstało słońce, opiekun czarnych ludzi, drugi ozdobił spiralami z białego metalu - tak powstał księżyc, opiekun ludzi białych. Z grudki ziemi rzuconej przez Ammę w kosmos powstały gwiazdy. Część gliny spadła wtedy na północ i rozsypała się na południe, tworząc Ziemię, jego małżonkę. Amma w gniewie rozgniótł kopiec termitów, który przykrywał kobiecość Ziemi i przeszkadzał mu w połączeniu się z nią; kiedy ochłonął, ich zespolenie nie było pełne (akt gwałtu) a Ziemia przedwcześnie wydała na świat szakala (ew. płowego lisa) Jurugu (ew. Ogo), będącego symbolem wszelkiego zła. Wykradł on swojemu ojcu ziarno i zasiał w matce, dając początek ziemskiej przyrodzie (akt gwałtu i kazirodztwa). Dopiero drugim zbliżeniu Ziemia zapłodniona boskim nasieniem-deszczem wydała na świat hermafrodytę Nommo, praobraz pierwszej pary ludzkiej, zwanego także bliźniakiem Jurugu. Amma rozrzucił części jego ciała, aby stworzyć z nich różne kategorie i rodzaje bytów, poczym zebrał je i przywrócił do życia pod antropomorficzną postacią a Nommo uczynił mistrzem słowa i nauczycielem świata. Uruchomił także bieg czasu z pięciodniowym tygodniem, ponieważ tyle czasu upłynęło od śmierci do zmartwychwstania Nommo. Nommo stworzył cztery pary małżeńskie przodków, symbolizujące cztery żywioły: powietrze, ogień, ziemię i wodę, które dały początek klanom Dogonów. W spichlerzu-arce wysłał przodków na ziemię, zaopatrując ich w jadalne ziarna i wodę potrzebną do ich wykiełkowania, a sam zamieszkał w rzece, stając się bóstwem wody, przedstawianym pod postacią suma. Szakal Juruga uciekł do buszu i stał się jego bóstwem.

Ad.

Według innych wersji tego mitu Nommo byli bliźniakami, podobnymi do ludzi i węży i posługującymi się mową, które widząc zgwałconą matkę (Ziemię) utkały jej z niebiańskich włókien spódnicę, przekazując jej mowę (objawiając słowo) .

(Pierwsza wersja mitu jest na podst. "Duchów Afryki" ks. A. Zwolińskiego)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki