FANDOM

23. Bóg Najwyższy

Z reguły jest to facet, mieszka w niebie, ma partnerkę ziemię, w Afryce Zachodniej stoi na czele panteonu, jest stwórcą świata,ale wyręcza się bóstwami, nie tworzy od razu świata idealnie, jest paenm życia i śmierci, wymierza sprawiedliwość.

Jorubowie - Olorum

Ibowie - Czukwu

Fonowie - Kwot

Majasowie i Kikuju - Ngai

Aszantowie - Njame

Ogólnie raczej nie czczono najwyższego Boga tak wprost - zwykle przez pośredników. Między człowiekiem a najwyższym Bogiem byli jeszcze:

1) duchy zmarłych przodków

2) Złe moce pochodzenia ludzkiego

3) Półboskie twory

4) Małe bóstwa opiekuńcze

5) Bogowie sprawujący kontrolę nad poszczególnymi sferami wszechświata

Dawniej badacze niektórzy myśleli, że Bóg Najwyższy został "wzięty" z religii monoteistycznych (not true) a co niektórzy popaprańcy wysnuwali tezę, że ludy podświadomie czują, że jest jeden jedyny chrześcijański bóg i dlatego wszędzie sie spotyka boga najwyższego (jeszcze większy bullshit).

Bogu nawyższemu zwykle nie składa się ofiar, nie ma za bardzo kultu. Aszantowie jako nieliczni wznosili mu ołtarze.

68 Sztuka sakralna

Sztuka służyła służbie bytom nadprzyrodzonym, miała związek z wierzeniami etnicznymi.

Używano głównie drewna, gliny, kości zwierząt. Tworzono figurki i symbole bóstw, które miały ułatwić kontakt ze światem nadprzyrodzonym. Nie ma figurek Boga Najwyższego. Rysunki naskalne przedstawiały zwykle świat świętych zwierząt ( głównie ryby i forfitery [ jakby ktoś nie widział filmiku o forfiterze to chodzi o krokodylki, a np. u ludów Akan był to waran]. U Aszantów bezpłodne kobiety nosiły na plecach drewnianą lalkę, co miało dać znać bóstwom że chcą mieć taką "lalkę" w brzuszku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki