FANDOM

Stwórcą świata Aszantów jest NYAME, który nie miał początku i nie będzie mieć końca, utożsamiany z niebem, mieszka w niebie. Jest istotą materialną, ale jest jak wiatr, ogień, duch. Ogień jest ciałem NYAME. Czci się go w świątyniach i przy zagrodach (ołtarz rozwidlona gałąź, tam miska, do miski jajka, wino palmowe, kury w krwawej ofierze). Dniem NYAME jest sobota, ma wielką moc, rozliczne przydomki chwalące jego cnoty typu Zawsze gotwy strzelać, ten na którym można się oprzeć. Jest rzeźbiarzem świata. Ciekawym aspektem jest płeć NYAME, która może być zarazem męska, żeńska i obojnacza. Np. w aspekcie żeńskim NYAME rodzi świat (utożsamiany jest wtedy z piątkiem), w aspekcie obojnaczym stwarza świat (niedziela), a w aspekcie męskim zdobywa świat (sobota).

Główną małżonką NYAME (czasem nazywana córką) jest ASASE JAA. Ziemia, opiekunka rolnictwa i płodności. Czasem rozróżnienie na ASASE AFUA (płodność i wegetacja) i ASASE JAA ( jałowość i kraina zmarłych). Jej świętym dniem jest czwartek. Jest boginią pokoju, więc po wojnie trzeba było jej składać ofiary by ją przebłagać. Nie miała jednak świątyń ani kapłanów. I co roku na jej cześć święto apo – 8 dni swobody seksualnej, bezkarnego obrzucania się obelgami, pijaństwa (czyli takie nasze juwenalia tudzież kilkudniowe imprezy). Jest symbolem prawdy. Składa się jej ofary w czasie pogrzebów i inicjacji. W jej dzień czyli czwartek się nie pracuje i nie można wchodzić do lasu.

Poza tym ma 4 żony, z czego pierwszą - AKOKO – zamienił w kurę i zesłał na ziemię.

Najbardziej znany sługa to pająk ANANSI , trickster, znany jako mądry pająk. By jednocześnie hipostazą Boga Najwyższego i jego posłańcem i herosem kulturowym. Najstarsza i najmądrzejsza z istot. Pająk jako potrafiący upleść sieć z niczego jest idealnym stwórcą świata – siedzi teraz w jego centrum. Anansi splótł tkaninę kosmosu i człowieka. Jest też autorem tradycji mitycznej.

Wszystkie bóstwa ABOSOM są dziećmi NYAME. Są nie tylko jego potomstwem ale i jego częścią. Jego wcieleniem jest słońce i każdy alafin. Nazwa oznacza „przychodzą od niego”. TANO, BIA, APO, BOSOMTWE bogowie rzek i jezior, rodzice innych duchów. Te pomniejsze duchy mają siedzibę i kapłanów, one też mogą wcielać się w ciała ludzi – medium. Odpowiedzi na prośby mogą być udzielane za pośrednictwem wróżb np. drgawek agonalnych kurczęcia ofiarnego, układu skorupek rozbijanego o święte drzewo jaja, sposobu dziobania ziarna przez kurczaka.

Najstarszym synem i ulubieńcem NYAME jest BIA. Opiekuje się lasami i jedną z rzek. Miał otrzymać urodzajną i złotonośną krainę, ale zabrał mu ją jego brat Tano. Drugi syn TANO, bóg największej rzeki. Bóg piorunów, radzą się go w czasach kryzysu. Kolejne ważne dzieci to bóg morza APO i bóg świętego jeziora BOSOMTWE.

Aszanci mieli też Boginię Matkę ABEREWA.

Jak powstali ludzie? Ulepieni przez ANANSI z sieci pajęczej. NYAME spuścił 7 przodków rodowych, którzy zabrali ze sobą ogień i sztukę kowalską. Ale te sieroty nie wiedziały jak mają uprawiać seks, więc Nyame zesłał pytona Onini, który zamieszkał w rzece i nauczył ludzi jak mają robić dzieci i tak porodzili się ludzie. Oczywiście funkcja przodków jako pośredników. Ogólnie ród wyznacza dziedziczona po matce krew, która przekazywała duszę cielesną modżja z pokolenia na pokolenie, dusza to część zbiorowej duszy i po śmierci wraca do wspólnego źródła. Widzialnym pojemnikiem na duszę (saman) był boski tron. Własnością przodków rodowych jest ziemia. Inna opcja, że ludzie wykuci przez kowala i NYAME tchnął w ich duszę.

Instytucja świętego króla u Aszantów – ASANTHENE. Gwarant jedności między plemionami Aszantów. Legenda o powstania państwowości Aszantów – Anoczi – wróżbita i czarnoksiężnik, narodził się z symbolami władzy w rękach, był super wróżbitą, niby posłańcem NYAME. On dzięki mocom zjednoczył Aszantów, wodzem był jego ziom Osei Tutu. Symbolem jedności Asznatów jest złoty tron SIKA DWA, który spadł z nieba i Anoczi poodprawiał czary mary i w tron wcieliła się SUNSUN (czyli jedna z 4 dusz jakie ma człowiek)całego narodu. Potem powiesił 7 dzwoneczków na tronie symbolizujących 7 klanów i 7 władców. Tron ma postać ławki, ma obicie ze złotej blachy, jest symbolem trwałości ich państwa i jest mega istotny. Np. jak w XIX wieku brytole podbijali Afrykć to jak chcieli zabrać tron to wywołali powstanie zbrojne.

ASANTHENE zostawał intronizowany przez uniesienie nad tronem, nie mogł dotykać stopą ziemi (maty i te sprawy), musiał zachowywać się godnie i z majestatem, być zdrowy, płodny i zajebisty in general.

Kult przodków – kult zmarłych władców to ceremonia oczyszczenia ODWIRA, kiedy na wiosnę i jesien daruje się przodkom pierwsze zbiory. Asanthene odmawiał modlitwy, składano ofiary. Potem super wymarsz i przysięga wodzów i potem narada wodzów i króla, na którą przynoszono czaszki zmarłych władców. Oprócz tego co 21 dni ceremonia ADAE miała miejsce w Domu Tronu, polegało to na tym że Asanthene przytulał się do tronu i tak się jednoczył z duchami przodków i zabijali owcę lub kozę na ofiarę. Poza tym Aszanci składają ofiary tym mniejszym bóstwom ABOSOM w świątyniach – świątynie poza funkcją religijną spełniały funkcję sądów i w ogóle ośrodków życia społecznego. Tam są jakieś narzędzia do których wlewa się ofiarę czyli krew plus jajka, w kulcie bierze udział cała społeczność. Poza tym są jeszcze kapliczki zagrodowe, gdzie obowiązki kapłana pełni głowa rodziny i tam tez pojemnik jakiś na ofiary.

Kapłani czyli OKOMFO to uzdrowiciele i czarownicy. Rekrutują się z osób mających powołanie, czyli nawiedzeniem (opętaniem) przez bóstwo, np. konwulsje, drgawki. Kapłan szkoli się 3 lata u mistrza, nie może wtedy chlać, ciupciać, plotkować, bić się, kłócić, obcinać włosów. Jak już złozy ofiarę kapłańską to może to robić potem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki