FANDOM

Religie tradycyjne nie są uniwersalne – są plemienne lub należą do szerszej zbiorowości. Nie ma misjonarzy, nie ma nawróceń, trzeba się urodzić, idee mogą się rozprzestrzeniać, ale spontanicznie. Są etnocentryczne, nie prowadzi się działalności misyjnej, mają wspólnotowy charakter. U podstaw wierzeń koncepcja kosmosu wygląda tak:

-nienarodzeni

-żyjący

-zmarli

Czyli świat niewidzialny jest taką samą częścią kosmosu jak świat widzialny. Nie ma rozdzielenia sfery religijnej i świeckiej czy naturalnej i nadnaturalnej. Do około 5 pokolenia trwa pamięć o zmarłych. O tym pewnie będzie później. Nie mają spisanych dogmatów ani świętych ksiąg, ich funkcje pełnią mity przekazywane w tradycji ustnej. Mają politeistyczny charakter i w każdej jest koncepcja boga najwyższego. Bóg najwyższy to stwórca ludzi i całego kosmosu. Jemu podlegają bóstwa niższego rzędu. Poza tym czas jest cykliczny, nie linearny. Np. u Dogonów cykle organizują święta Sigi co 60 lat. Warty zaznaczenia jest również czas „mityczny”, czyli gdy coś działo się wystarczająco dawno to było po prostu „kiedyś” ( tene) – w języku suahili „zamai”. Wydarzenia w mitach nie muszą być chronologiczne bo zamai nie jest czasem linearnym. Specyficzne funkcje wśród bóstw w Afryce zajmuje ziemia, jako Bogini-matka. Poza tym mega ważne są właśnie duchy przodków, o czym na bank też będzie później przy tematach o umieraniu. Poza tym w każdej religii są inicjacje, tajne stowarzyszenia i ogólnie wiara w magiczne siły i moce.

Oprócz tego religie są wspólnotowe, cała społeczność odprawia rytuały, aczkolwiek do miejsc świętych mają wstęp tylko kapłani i ich pomocnicy. W wielu wioskach są sanktuaria przodków i bohatera, który te wioski założył.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki