FANDOM

Grupy te opierają się na religijnej podstawie, skomplikowana inicjacja. Dzielą się na dwie grupy:

  1. Społeczności o charakterze typowo religijnym
  2. Społeczności o celach magiczno-politycznych

Niektóre zastraszały niewtajemniczonych, inne utrzymywały ład i bezpieczeństwo, inne służyły tylko partykularnym interesom członków, inne odgrywały ważną rolę w kulcie bóstw.

U Bambarów z Mali było 6 związków: Komo( nadzorowało życie religijne i wioski), Kore (rytuały pogrzebowe),Nama (oczyszczenie wioski i okolic z wiedźm), Ndomo, Tiawara. Miały charakter magiczno-polityczny. Ich zadaniem było zjednywanie bóstwa opiekuńczego i unieszkodliwianie siły magicznej w służbie człowieka. Każde z bractw tworzyło rodzinę duchową z przełożonym – ojcem. Trzy zasady: DYSKRECJA, POSŁUSZEŃSWTO, SOLIDARNOŚĆ. Wyjawienie tajemnicy, np. patronującego boga lub ducha karano śmiercią. U Bambarów tajne stowarzszenia miały na celu zjednanie bóstwa lub wykorzystanie siły nyame do przywrócenia równowagi kosmicznej. Związki miały kasę z wpisowaego i kar, którą zarządzała starszyzna. Te 6 związków to było jakby 6 święcen kapłańskich, naważneijszy był KOMO, reszta to przygowania do niego. Inicjacje były w NDOMO. Komo obemował wszystkich obrzezanych w NDOMO mężczyzn, zarówno żywych i umarłych, kobiety poza żoną kowala były wyłączone z obrzędów. Największą świętość tworzy maska – Głowa Komo ( z przodu krokodyla, z tyłu hienę).

Ogólnie w związkach były ważne maski, czasem też łazili na szczudłach.

Ogólnie jeszcze ideą tych związków było utrzymywanie pamięci o boskich pouczeniach

Więcej z Fandomu

Losowa wiki