FANDOM

JorubaEdytuj

Adże - pojecie określające różne rodzaje kontaktów z magią.

Adże mogą się stać zarówno kobiety stare jak i młode, bezdzietne jak i te posiadające potomstwo. Większość z nich nie jest świadomych swojej mocy i w zasadzie odpowiada obrazowi wiedźmy z punktu 88. Kobieta taka może nawet spowodować śmierć kozy lub owcy (jeśli ciężarna zje ciało takiego zwierzaka na bank urodzi małą wiedźmę!), zwykle jednak wykorzystuje swoje moce w celach szlachetnych: uzdrawianie chorych, zapewnienie płodności, opieka nad kobietą ciężarną i jej dzieckiem. Aby zostać wiedźmą nie wystarczy jednynie dziedziczenie należy także nabyć pewne umiejętności i zaopatrzyć się w lek magiczny.

Do ich mocy należy m.in. wysyłanie nocą jednej ze swych dusz aby zabiła inną lub aby uczestniczyła w sabacie mającym miejsce na drzewie IROKO. Dusza taka szybuje pod postacią ptaka i wydaje z siebie straszny krzyk. Mogą one także działać w sposób pośredni poprzez dostarczanie magicznych substancji, nauczanie zaklęć czy instruowanie o "magii śladów stóp" (na ślady ofiary wysypujemy magiczny lek lub przecinamy je nożem posypanym magicznym lekiem co może prowadzić do chorób psychicznych lub słoniowatości - urzędnicy afrykańscy w biurach sprawdzają krzesło zanim na nim usiądą właśnie z tego powodu.... (?)).

Techniki magiczne:

SZIGIDI - czarownica twirzy figurke ofiary i kapie ja w magicznym leku, noca śpiewa naga, wypowiada imie ofiary i wczarowuje w niego złego ducha szigidi

ESZU - naga czarownica udaje się nocą do świątyni Eszu, tam siada w kucki i wymawia zaklęcia umieszczając pod sanktuarium nóż lub maczugę, którą ma posłużyć się Eszu, po godzinie dgy złoże w ofierze ptaka domowego albo koze może opuscić świątynię

AGBETA - w figurkę kąpaną w magicznym leku, w którym wcześniej kąpane były rzeczy należące do ofiary, wczarowuje duszę spiącego nieświadomego a nastepnie rozbija figurkę - w tym momencie atakowany wydaje z siebie krzyk a nastepnego dnia juz nie żyje.

NUPeEdytuj

EGA - magia

CZIGBE - wiedźma

Wiedźma atakuje w czasie snu żywiąc się siłą witalną raji bądź duszą osobową kuczi. podczas spotkań wiedźmy zjadają duszę-cień fifingi wskutek czego człowiek, którego duszę pożerają choruje a następnie umiera.

Wiedźmą nie musi być kobieta jednak mężczyźni nie poluja w nocy na ofiary choć mogą uczestniczyć w ich symbolicznym zabijaniu.

Zwykle podejrzewa się tych, którzy się nie uśmiechają, nie biorą udziału w zabawach, nie mają poczucia humoru lub złoszczą się z byle powodu, odstają oni bowiem od ogólnie przyjetych ideałów zachowań jakimi są uprzejmość i zadowolenie z życia. Oskarżenia padają na konkretną osobę. Na czele wiedźm stoi jedna uważana za potężną czarownicę LELU - nadzorująca działalność handlową kobiet i to do niej miał zwyczaj zwracać się naczelnik wioski gdy chciał ograniczenia hulaszczych zapędów Czigbe.

TurAEdytuj

obszar WKS

LEME (pl. DEMEBO) obejmuje zakres czynności typowych zarówno dla wiedźmy jak i czarownika. Na ogół uswiadamia sobie swój stan, może nią być i stary i młody i kobieta i mężczyzna. Wierzy się, że leme może zabić człowieka poprzez przekształcenie jego duszy w byka, który następnie staje się pokarmem wiedżm podczas ich nocnego zgromadzenia. W zakresie ich mozliwości lezy także złamanie drzewa w lesie tak aby spadło na przechodnia, skłonienie węża do ataku a także spowodowanie utonięcia kąpiącej się osoby. siebie nawzajem poznają po tajemnych znakach. Jesłi leme porzuci swe niecne praktyki i wejdzie na drogę cnoty staje się ZOMI - dobrym czarodziejem, specjalistą od amuletów

Więcej z Fandomu

Losowa wiki