FANDOM

W celu wykrycia wiedźmy Afrykanie stosowali np. truciznę - jeśli podejżana osoba umarła po jej zażyciu wina stawała się udowodniona.

Ewe - po wydaniu wyroku palono wiedźmę na stosie, dokonywano rytuału pogrzebowego hamtodzoe, polegał on na symbolicznym ekshumowaniu zwłok wiedźmy, spaleniu i rozsypaniu prochu.

Kosi z Kamerunu - aby powstrzymać czarownika od powrotu do świata żywych wykłuwali mu cierniami oczy, łamali kręgosłup lub deformowali ciało w inny sposób.

ordalie - metody przekonywania się o winie podejżanego za pomocą różnych prób.

- u Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej zmarłego obnoszono po wsi i miał on 'dotknąć' winowajce, stawało się to zazwyczaj przez potknięcie się jednego z nosicieli pod wpływem napięcia psychicznego.

- Duala podawali podejżanemu o czary wywar z kory powodujący wymioty, brak torsji oznaczał winę danego osobnika. Niekiey domniemany sprawca sam się ujawniał.

- u Nupe ofiara sama mogła zdemaskować swojego prześladowce podczas marzeń sennych lub w stanie delirium (majaczenia). Stosowano również próbę jadu węża.

- Aszantowie zmuszali podejżanych do żucia dużych ilości ryżu. Ten, kto nie mógł go potem przełknąć okazywał się być winnym. Wykorzystywali także truciznę. Nie mieli litośco dla osób podejżanych o czary.

- Ga stosowali specjalny płyn, który miał oślepić winnego

- u Guangów z Ghany wiedźmę palono na stosie albo żądano od niej wykupu w postaci niewolników

Po ustanowieniu w Czarnej Afryce administracji kolonialnej wydano zakaz uprawiania czarów, ścigania wiedźm oraz mszczenia się na nich.

Istnieją tajne związki zajmujące się wykrywaniem wiedźm i czarowników np Oro u Jorubów czy Ndako Gboja u Nupe. Członkiem społeczności Ndako Gboja zostaje się po kosztownej i długotrwałej inicjacji.

W północnej Ghanie powstały specjalne świątynie zwalczające czarną magię np. Brakune, Aberewa, Kupo, Kankamea i Tigare.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki